אימון להפרעת קשב באמצעות נוירופידבק

מה זה נוירופידבק?

נוירופידבק זוהי שיטת טיפול שפותחה בשנות השבעים, בהמשך למחקר בנושא הפעילות החשמלית שמתקיימת במוח שבוצע תחילה על מחלת האפילפסיה ובהמשך על הפרעת קשב ופעלתנות יתר (ADHD).
בשנים האחרונות שיטת הנוירופידבק תופסת תאוצה בזכות קדמת הטכנולוגיה, המאפשרת אימון נוירופידבק אישי באמצעות כלי ושיטות חדשנייים. אחת השיטות החדשניות והמתקדמות כיום היא אימון נוירופידבק באמצעות EEG – זהו השדה האלקטרומגנטי הנוצר כתוצאה מפעילות עצבית במוח.
שיטת הנוירופידבק מבוססת על התניה אופרנטית, קרי, תהליך למידה על פיו התנהגויות נרכשות ומתקבעות על ידי הצמדת פעולות לחיזוקים חיוביים או שליליים באופן חזרתי.

מהצד הטכנולוגי – איך זה עובד?
נוירופידבק משמעותו – פידבק שהמוח מקבל על אופן תפקודו ודרכו ניתן ללמוד כיצד לשפר את ביצועיו, ובמקרה זה – כיצד לשפר את יכולת הקשב.
בנוירופידבק בשיטת EEG, לאזור המצח מוצמד חיישן (מסוג מקרוטלקט) המודד את גלי המוח של המתאמן תוך כדי שהמתאמן משחק במגוון משחקי מחשב. תרשים מצב גלי המוח נקלט במערכת במחשב, עובר ניתוח מתמטי "מאחורי הקלעים" של ייצוג תדרי/גלי המוח ותוצאתו משוקפת למטופל במשחק, דרכו מקבל פידבק מיידי, ברור ומתגמל על פעילותו המוחית.
לפיכך, בנוירופידבק מתבצע חיבור בין המתאמן למוח, זאת בשונה מביופידבק בו מתקיים חיבור בין המתאמן לגופו.

מהצד המעשי של מאמן ומתאמן – איך זה עובד?
סדרת האימונים בנוירופידבק נפרסת על פני תקופה של כשלושה – ארבעה חודשים, סה"כ 30 אימונים בתדירות של לפחות פעמיים בשבוע למשך 20 דקות בכל פעם. זאת על מנת שהמוח יצליח ללמוד את השינוי.

במפגש אימון נוירופידבק הראשון יסביר המאמן בשפה מותאמת למתאמן מה צפוי לו במפגש, באילו אמצעים משתמשים, כמה זמן ייארך ומה תפקידו באימון (להפעיל את המשחק באמצעות ריכוז).

במהלך אימון הנוירופידבק המתאמן ישב מול מסך מחשב רגיל לחלוטין. המאמן ירכיב על מצחו של המתאמן סרט אליו מוצמדים חיישנים הקולטים את גלי המוח.
באימון נוירופידבק יתבקש המתאמן "לשחק" בעשרה משחקונים בסה"כ מתוך היצע מגוון הקיים בתוכנת המחשב, כאשר כל משחקון נמשך 2 דקות בלבד. את המשחקון מפעיל המתאמן באמצעות המוח! כן כן! ללא סיוע של עכבר/ג'ויסטיק/שלט מיוחד.
כאשר המתאמן מתחיל את אימון הנוירופידבק ומשחק, גלי המוח שלו נדגמים בשיטת EEG וכאשר המוח נמצא בתדר הנכון לקשב, המתאמן מצליח להתקדם במשחק באמצעות הפעלת דמות/חפץ וצבירת נקודות בהתאם. כך למעשה מקבל המתאמן משוב חיובי. פועל יוצא מכך הוא שככל שהמתאמן ממשיך לשחק, המוח שלו לומד לשמור על ריכוז וכך מחזק את יכולת הקשב.
את שיטת "המקל והגזר" אתם מכירים? אפשר לומר ששיטת הנוירופידבק פועלת בדיוק כך: כאשר המוח מצליח להתרכז במשחק (ויהיה בתדר הנכון לקשב) – המתאמן יצליח להתקדם במשחק ולצבור ניקוד. כאשר המוח לא יהיה מרוכז (לא יהיה בתדר הנכון לקשב) המשחק ייעצר, המתאמן לא יצבור ניקוד ויצטרך "לכייל" את המוח לתדר הנכון.

בסיומו של האימון יקבל המאמן פירוט של רמת הביצוע באמצעות גרף של ממוצע הקשב הכללי ושל כל משחקון בנפרד. מאימון לאימון ניתן יהיה להעריך את קצב ההתקדמות של המתאמן במסגרת אימון הנוירופידבק.

ממני אליכם
המוח הוא שריר שיש להתייחס אליו כמו לכל שריר אחר בגופינו. כל שריר שנאמן יתחזק בהתאם ובאמצעות השיטה והכלי החדשניים ניתן לאמנו כיום באופן הרבה יותר נגיש ובכל גיל.
את ההתנסות הראשונית שלי ביצעתי על בני הצעיר, כעוד דרך טיפול לשיפור הפרעת הקשב שלו. לאחר התמדה וביצוע האימון "כמו בספר" גיליתי שאכן שיטת הנוירופידבק עובדת (רמת הקשב שלו עלתה מ-46% בראשית הדרך ל-67% באימון ה-22 מתוך 30), היא מוכחת מחקרית ונכנסה באחרונה במשרד החינוך גם כתוכנית פעילה ככלי לימודי בבתי הספר. זו הסיבה שאני מאמינה בה ומרגישה בטוחה לאמן בה גם ילדים אחרים ולהפיץ את הבשורה להורים שמעדיפים למצות אפשרויות נוספות בטרם מתן טיפול תרופתי.
עם זאת, בכל כלל יש יוצא מן הכלל, והטיפול מסייע לכ-80% מהמתאמנים. מאמן מהימן ידע לומר לכם לאחר סדרת אימונים חלקית מתוך כלל התוכנית – האם אכן המוח של ילדכם מגיב לה או שלא.