ל-ADHD שלוש צלעות

ל-ADHD שלוש צלעות

לא מעט אנשים שומעים את המינוח "הפרעת קשב ופעלתנות יתר" או בשמה הלועזיADHD אבל בתכל'ס לא באמת מבינים מה זה אומר…והאמת שלמרות שזהו אחד התחומים הכי נחקרים בעולם זה תחום מורכב שמעלה ים של שאלות ומאגד סביבו שפע של מיתוסים ותוכניות טיפול אפשריות.

זו הסיבה, שבראשיתו של כל תהליך ייעוצי עם הורים לילד המאובחן ADHD אני תמיד פותחת בהגדרת הבסיס, אותה אני מדמה למשולש שאינו שווה צלעות. זאת, משום שהאתגר מתבסס על שלושה מאפיינים מרכזיים:

  • היפראקטיביות (פעלתנות יתר)
  • קשב לקוי (טווח קשב קצר)
  • אימפולסיביות (תגובה בטרם מחשבה)

אבל, בשונה ממשולש שווה צלעות בו כל הצלעות שוות, מדובר באתגר מתעתע בו אף מאפיין לא דומה למשנהו:

  • יש ילדים (ומבוגרים) שיכולים לחוות רק חלק מהמאפיינים או את כולם והביטוי יהיה שונה בין בנים לבנות.
  • כל מאפיין משתנה בעצימותו מאדם לאדם.
  • כל מאפיין "שקוף" (אין לו מדד כמו בבדיקת דם) וקשה מאוד לכמת אותו.

היסוד החשוב השני בגש"ר הייעוצי להורים לילדי ADHD הוא שאילת שאלות על כל אחת מ"הצלעות" ואף מעבר לכך. הוא מאפשר להבין טוב יותר את מהות האתגר ומורכבותו האינדיבידואלית, לגלות חמלה ולקבל את ההחלטות הנכונות ביותר עבור הילד והמעגל המשפחתי שלו.

בזכות זאת, ניתן גם להבין מדוע ישנם ילדים שמסוגלים להתגבר על ההפרעה בכוחות עצמם (באמצעות הטמעת מיומנויות לחיים) לעומת ילדים שבאמת באמת זקוקים לטיפול תרופתי והיעדר טיפול עשוי להסב להם נזק עתידי להתפתחותם הלימודית, ההתנהגותית, החברתית והאישית.

הורים לילדי ADHD – אל תשארו עם סימני שאלה! פנו אליי להכוונה ולהדרכה ונבנה יחדיו את הגש"ר הפרטי שלכם להורות ADHD מייטיבה.